Laat je vrijwillig phishen!
De laatste tijd kreeg ik met enige regelmaat e-mails van klanten waarvan ik het bericht nogal verdacht vond. Een factuur die ik uit het niets moest betalen of een vraag om ergens op te klikken. En ja hoor, bij navraag bleek: mailadres gehackt. En dat nog wel bij de directeur of ondernemer zelf.
De vraag die mij bezig hield was: zijn het juist de ondernemers die hier kwetsbaar voor zijn? Want, altijd druk en veel mails in hun inbox waardoor je extra oplettend moet zijn. En natuurlijk ook een makkelijke prooi voor cybercriminelen omdat zij vaak alle rechten hebben voor toegang tot systemen.
En dus belde ik mijn eigen IT beheerder, AAD Automatisering. Ik heb namelijk wel een Microsoft account maar ik moet bekennen dat ook ik wel eens op iets klik, of iets download zonder écht goed te kijken. Dat wilde ik vanaf nu anders doen!
Samen met AAD maakte ik kennis met een platform dat 'phishing' mails kan sturen, uiteraard zonder de ernstige gevolgen van dien. En als je dan toch geklikt hebt? Dan krijg je direct een training over dat betreffende onderwerp. Naast de tientallen trainingen over online veiligheid die je sowieso kunt volgen.
Mijn interesse was gewekt. Want grote organisaties mogen dan misschien hele afdelingen hebben die hiermee bezig zij; kleinere organisaties en MKB-ers hebben daar vaak de tijd en financiële middelen niet voor. En met de komst van AI wordt de welbekende mail met spelfouten ook verleden tijd.
En dus kozen we voor dit platform. Omdat het goed is. En omdat het een paar euro per maand kost. We zijn het nu aan het testen met een klant maar we vinden het nu al een aanwinst.
Dus: ben jij een kleine ondernemer of onderneming? En wil jij ook vrijwillig gephisht, gehackt en getraind worden voor de kosten van een Starbucks Latte per maand? Zet je dan via onderstaande link op de wachtlijst.